CFR Călători riscă să oprească circulația trenurilor Regio începând cu 1 septembrie 2025, din cauza datoriilor acumulate către Compania Națională CFR SA. Valoarea restantă a facturilor pentru tariful de utilizare a infrastructurii (TUI) se ridică la 8,2 milioane de euro. Dacă situația nu este rezolvată, de la 1 octombrie vor fi afectate și trenurile Inter-Regio, esențiale pentru legătura dintre marile orașe.
Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, plătit cu peste 5.000 de euro lunar, conduce o companie care se confruntă cu datorii istorice și lipsa lichidităților. Operatorul are de achitat aproximativ 41 de milioane de lei, iar un alt transportator – Transferoviar – mai are de plătit în jur de 7 milioane de lei. Termenul-limită pentru stingerea sau eșalonarea acestor sume este 29 august, altfel circulația trenurilor va fi suspendată.
Mihai Barbu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), a declarat că singura soluție imediată este eșalonarea datoriilor și deblocarea unor fonduri de la Ministerul Transporturilor. ARF promite să aloce operatorilor circa 31 de milioane de lei pentru compensațiile aferente facilităților sociale, iar CFR Călători ar urma să primească suplimentar 7,8 milioane de lei dintr-un contract de servicii publice legat de trenuri noi.
Criza de la CFR Călători nu ține doar de o datorie punctuală, ci de un sistem dezechilibrat, în care statul nu își respectă obligațiile la timp, iar companiile acumulează arierate. În timp ce milioane de români depind zilnic de trenuri, guvernul și instituțiile implicate continuă să „cârpească” găurile cu soluții de avarie. În locul unei strategii clare de reformă și finanțare sustenabilă, România riscă să repete scenariul clasic: promisiuni, amânări și, în final, blocajul total al transportului feroviar de călători.