Guvernul Bolojan a aprobat al doilea pachet de măsuri fiscale, împărțit în șase proiecte distincte pentru a evita blocajele legislative și riscul de neconstituționalitate. Reforma acoperă fiscalitatea, companiile de stat, autoritățile de reglementare (ASF, ANRE, ANCOM), sistemul de sănătate, pensiile magistraților și administrația locală.
Mediul privat, sindicatele și în special profesorii critică dur noile măsuri, pe care le consideră o formă de austeritate cu impact direct asupra populației și a mediului de afaceri.
Guvernul a renunțat la controversata propunere de capital social de 90.000 lei pentru companiile cu afaceri peste 7 milioane lei, după ce mediul de afaceri a avertizat că aceasta ar fi afectat circa 20.000 de firme și ar fi blocat 1,65 miliarde lei în capital social.
Noua formulă prevede:
Nivelul capitalului social a fost raportat la salariul mediu net (circa 5.000 lei), metodă considerată lipsită de logică economică de către experți.
Impozitele pe locuințe și terenuri se vor calcula treptat, până în 2026, în funcție de valoarea de piață, nu pe baza coeficienților vechi.
Se introduce un impozit diferențiat pentru vehicule, calculat după capacitatea cilindrică și norma de poluare.
Concret, mașinile vechi și poluante vor fi taxate semnificativ mai mult, ceea ce va genera costuri suplimentare pentru milioane de șoferi.
Pentru veniturile obținute din activități independente, baza de calcul a CASS se majorează:
Această schimbare duce la creșterea contribuțiilor datorate de PFA-uri, liber-profesioniști și alte categorii independente.
Profesorii se declară printre cei mai afectați de noile măsuri.
Sindicaliștii avertizează că anul școlar ar putea începe cu proteste și greve, iar „deschiderea școlii se va face în fața Palatului Victoria”.
Ilie Bolojan a recunoscut că măsurile nu sunt „luate cu inima deschisă”, dar le-a justificat prin nevoia de a reduce cheltuielile și de a „corecta nedreptățile”:
„Sunt prea puțini umeri în economia reală pe care stă această țară. Vom continua să reducem cheltuielile statului, să creștem veniturile la buget și să eșalonăm investițiile. Nu este ușor să luăm aceste măsuri, dar ele vor crea condiții de dezvoltare.”
Deși guvernul prezintă Pachetul 2 ca o „reformă”, realitatea arată altfel:
Între timp, privilegiile unor categorii precum partidele politice, magistrații speciali sau funcțiile sinecură din agențiile de stat rămân aproape intacte.
Reforma Bolojan se dovedește mai degrabă un pachet de austeritate, care lovește în cei mulți și protejează în continuare pe cei puțini.