Ce se întâmplă cu preţurile alimentelor de la 1 octombrie?

Plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază continuă să fie un subiect sensibil pentru retaileri şi consumatori deopotrivă. Măsura, introdusă pe fondul scumpirilor accelerate, a avut ca efect secundar creşterea preţurilor la alte produse de larg consum – de la cosmetice la detergenţi.

Reprezentanţii reţelelor comerciale, fie că vorbim de lanţuri mari sau magazine locale, susţin că plafonarea ar trebui menţinută în actualul context economic, caracterizat de inflaţie ridicată şi un consum în scădere. „Vom respecta orice decizie a autorităţilor, dar este esenţial ca măsurile să fie fundamentate pe calcule şi analize clare. Cu toţii ştim că traversăm o perioadă dificilă şi trebuie să contribuim la stabilitate“, a declarat Feliciu Paraschiv, fondatorul reţelei Paco Supermarket.

Inflaţia a rămas la un nivel ridicat încă din 2022, iar în august 2025 s-a apropiat din nou de pragul de 10%, după intrarea în vigoare a primelor măsuri fiscale ale guvernului. În aceste condiţii, marii retaileri avertizează că renunţarea la plafonarea adaosului comercial ar putea aduce un nou val de scumpiri la alimentele de bază.

„Am văzut deja că, după 1 august, preţurile altor bunuri de consum au început să crească. Dacă şi alimentele de bază ar urma aceeaşi tendinţă, presiunea s-ar resimţi imediat în buzunarele consumatorilor, iar retailul ar fi considerat principalul vinovat“, a spus un executiv din comerţul modern.

Economistii.ro este un proiect media non-profit dedicat promovării unei noi economii axate pe echitate, pe respectul față de ființa umană, față de resursele materiale și imateriale ale României.
@2025 economistii.ro - Toate drepturile rezervate