Consum ca în anii ’90: românii reduc achizițiile tehnologice și prioritizează produsele de bază

Presiunile economice din ultimul an și inflația persistentă modifică semnificativ comportamentul de consum al românilor. În plin sezon de reduceri de Black Friday, achizițiile s-au orientat puternic către produse esențiale – îmbrăcăminte, încălțăminte și bunuri de strictă necesitate – în detrimentul telefoanelor, laptopurilor sau electrocasnicelor, arată o analiză realizată de economistul Adrian Negrescu.

Potrivit acestuia, consumatorii reacționează la scăderea puterii de cumpărare prin reducerea cheltuielilor pentru tehnologie și renunțarea la cumpărăturile considerate „de confort”.

„Banii sunt tot mai puțini, iar românii au lăsat în plan secund achizițiile de telefoane, tablete sau electrocasnice. Interesul s-a mutat către produsele folosite zilnic. Traficul pe site-uri a crescut, însă volumele de vânzări s-au situat sub potențial, ceea ce arată o schimbare de comportament similară cu cea din anii ’90”, a explicat Negrescu.

Cumpărături selective și dependență de reduceri

Analiza arată că românii intră mai des în magazine, dar cumpără aproape exclusiv atunci când găsesc reduceri consistente. Tendința se va accentua odată cu apropierea sărbătorilor, pe fondul bugetelor familiale tot mai tensionate.

„Românii au ajuns să meargă la hipermarket ca la muzeu: se uită, analizează și cumpără doar la promoții. De Crăciun vom vedea cadouri mai ieftine, mese mai austere și achiziții la suta de grame. Retailerii au înțeles deja direcția și vin cu tot mai multe discounturi pentru a menține vânzările”, subliniază economistul.

Platformele chineze câștigă teren, retailerii români pierd

Pe fondul orientării către prețuri cât mai mici, platformele chineze – Temu, Shein, AliExpress – sunt pregătite să își consolideze și mai mult poziția pe piața românească. Produsele extrem de ieftine și campaniile agresive de marketing riscă să erodeze și mai mult vânzările retailerilor locali.

„Firmele românești trebuie să înțeleagă rapid schimbarea comportamentului de consum și să găsească soluții care să le permită să concureze cu agresivitatea ofertelor chinezești. Nici taxa pe colete, posibilă de la 1 ianuarie, nu va schimba semnificativ situația. Avem nevoie să stimulăm comerțul online autohton și să protejăm locurile de muncă și distribuția internă. Cu alte cuvinte, să cumpărăm românește”, avertizează Negrescu.

Piața de retail, în pragul unei reorganizări

Tendințele actuale ar putea remodela piața de retail în lunile următoare. Consumatorii devin tot mai sensibili la preț, iar concurența din partea platformelor internaționale se intensifică. Pentru comercianții români, adaptarea rapidă devine esențială pentru a rămâne relevanți într-un mediu economic tot mai volatil.

Economistii.ro este un proiect media non-profit dedicat promovării unei noi economii axate pe echitate, pe respectul față de ființa umană, față de resursele materiale și imateriale ale României.
@2025 economistii.ro - Toate drepturile rezervate